lördag 7 mars 2009

Mycket märkliga människor, forts...

Jo, som jag nämnde tidigare dök en psyksjuk kvinna som bor i huset där vi har vår salong upp i torsdags och skrek och gapade att hon skulle ha pengar av oss. Det är inte första gången hon trakasserat oss, hon har dessutom gjort sig ovän med i princip varenda hyresgäst i byggnaden, så jag har gjort mycket klart för henne att hon är portad på salongen på livstid och aldrig mer får sätta sin fot där. Därför har hon varit slug nog å sett till att bara dyka upp när jag inte varit på plats och den här gången var inget undantag - hon trodde att min kollega var ensammen eftersom jag satt i personalrummet och läste en bok.

Döm om hennes förvåning när jag helt plötsligt dök upp från bakom kulisserna och frågade vad som stod på. Hon hade tagit med sig en stackars oinsatt granne som "vittne" - till vad är minst sagt oklart. Jag hade inte mer än hunnit fråga förrän hon satte igång att gapa igen. Jag påminde henne om att hon var portad och att all kommunikation med oss därför skulle skötas skriftligen. Vidare hänvisade jag henne till allmänna reklammationsnämnden om hon hade klagomål på vårt arbete, men det är väldigt svårt att resonera med någon som inte är mentalt med i matchen - det var som att tala till en vägg! Vi hade kunder i salongen, varav en oturligt nog ny kund, som naturligtvis undrade vad som stod på. Efter att upprepade gånger bett den här labila människan avlägsna sig - t o m hennes "vittne" bad henne lugna ner sig och gå ut - såg jag ingen annan utväg än att ringa polisen. När hon äntligen fattade att jag menade allvar blev hon skärrad och satte igång att ringa polisen själv. Jag påpekade att det var väldigt onödigt, eftersom jag redan hade ringt och dom var på väg, och att hon kunde tala med dom personligen om en liten stund.

Jag hade knappt hunnit lägga på luren förrän en piketbuss med blåljus och sirener på för fullt slirade in framför salongen. Ut vällde en hel drös med uniformerade poliser! Det stod omedelbart klart för dom vem som var boven i dramat så hon blev snabbt bortplockad. Sedan blev jag och min kollega förhörda om incidenten inne på salongen medan vi försökte sköta vårt arbete som vanligt. Det hela var aningen pinsamt och vi förklarade för våra kunder att det inte hörde till vanligheterna att vi hade uniformerat polisbesök på salongen. Som tur var var dom väldigt förstående och tyckte till och med att det var lite spännande! (Att två av poliserna var extra snygga uppskattades särskilt av min kvinnliga kund...!)

Igår kom tjejen som den psyksjuka kvinnan släpade med som "vittne" in på salongen och bad om ursäkt för allt drama. Hon hade inte haft en aning om att den här galningen tänkte komma ner och i princip försöka råna oss, utan till henne hade hon sagt att hon tyckte det var jobbigt att gå ner själv och behövde stöd. Hon tyckte synd om henne och följde därför med. (Psyokot är väldigt bra på att manipulera människor som inte känner henne - hon har även lurat oss till att göra saker för henne många gånger innan vi fick klart för oss vad hon var för en typ!) När det sedan gick upp för henne vad som stod på kände hon sig jättedum och ville komma in och förklara att hon inte på något sätt tog den galna kvinnans parti! Vi sa att det var ok, och att vi förstod henne. Vi har ju oxå gått på hennes lögner och manipulativa sätt förut. Tjejen blev mycket lättad och sa att nu kunde hon andas ut för hon hade knappt kunnat sova för att hon var rädd att vi skulle tro att hon höll med galningen.

Man kan lugnt säga att det händer grejer på vår salong. Om det inte i grund och botten vore så tragiskt hade man kunnat skratta åt det. Tyvärr inträffar såna här saker med jämna mellanrum på grund av att det inte längre finns någon psykvård i vårt land. Det enda man kan hoppas på nu är att den här mycket sjuka kvinnan ändå får någon slags professionell vård - lika mycket för hennes skull som för alla oss andra som blir lidande av hennes galenskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar